Hala produkcyjno-magazynowa 2 680m² w samym sercu Pabianic. Grobelna 8 ZOBACZ

Samodzielny lokal 219m² wykończony w wysokim standardzie z wieloma biurami, open space oraz zaplaczem socjalnym. Piotrkowska 60 ZOBACZ

Powierzchnia produkcyjno-magazynowa z dużym parkingiem 3 078m² w MS Factory. Senatorska 70 ZOBACZ

Zadzwoń do nas +48 534 580 003


Aktualności

Jak urządzić biuro? Porady dla przedsiębiorców

27 sierpnia 2024

Odpowiednio urządzone biuro zwiększa efektywność pracy, gdyż zapewnia komfort pracowników. Aby to osiągnąć, niezbędne jest zastosowanie właściwie dopasowanych mebli, a także zadbanie o prawidłowe oświetlenie. Dowiedz się, jak urządzić biuro, aby było funkcjonalne oraz sprzyjało koncentracji.

Jak dobrać odpowiedni układ biura, aby zwiększyć efektywność pracy?

Układ biura powinien być dobrany do potrzeb pracowników, aby zwiększać efektywność wykonywanej pracy. Wyróżnia się następujące rodzaje przestrzeni biurowych:

  • otwarte,
  • zamknięte,
  • hybrydowe,
  • elastyczne.

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań są przestrzenie otwarte, czyli “open space”. Charakteryzują się brakiem ścianek działowych. Biurka są ustawione blisko siebie, co pozwala na swobodną komunikację w zespole. Badania przeprowadzone przez American Society of Interior Designers dowodzą, że około 90% pracowników uważa taki układ za sprzyjający integracji i wpływający korzystnie na dynamikę zespołu.

Organizacja przestrzenia w układzie zamkniętym to tradycyjne rozwiązanie, które pozwala na zachowanie prywatności. Składa się z wydzielonych pomieszczeń, w których przebywa najwyżej kilka osób. Dla niektórych pracowników takie warunki bardziej sprzyjają wykonywaniu obowiązków służbowych.

Biura hybrydowe sprawdzają się w firmach, które zakładają głównie pracę zdalną, a pojawianie się w oddziale raz na jakiś czas. Pracownicy nie mają tam swojego stałego miejsca, a zajmują wolne biurko, które porządkują po zakończeniu dnia. Sercem jest strefa coworkingowa, która ma zapewniać maksymalny komfort.

Wyróżnia się także biura elastyczne zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać dostęp pracownikom do miejsc dostosowanych do stylu wykonywanych zadań. Mogą oni wybierać obszary, które zapewnią im elastyczny przepływ pracy i pozwolą się skupić.

Oprócz wyboru odpowiedniego układu biura trzeba także zastanowić się nad doborem odpowiednich mebli, które podniosą komfort pracy.

Jakie meble biurowe, by zapewnić komfort i ergonomię pracownikom?

Warto wybierać meble biurowe wykonane z wysokiej jakości materiałów, które zapewniają komfort oraz ergonomię. Pracownicy spędzają przy nich długie godziny, co przekłada się na ich zdrowie i samopoczucie. Ergonomiczne meble powinny mieć możliwość dopasowania ich układu do indywidualnych preferencji pracownika. Należy zadbać o odpowiednie wymiary biurka przeznaczonego do pracy. Bardzo ważna jest także możliwość regulacji wysokości mebli biurowych.

Eksperci zalecają, aby nowoczesne biuro było wyposażone w fotele z podparciem dla kręgosłupa. Zmniejsza to jego obciążenie i wpływa na wyższy komfort wykonywania obowiązków zawodowych. Nie bez znaczenia są także materiały, z których wykonano meble i akcesoria biurowe. Powinny one wyróżniać się wysoką jakością i trwałością.

Nie tylko meble wpływają na komfort pracy. Bardzo ważne jest także właściwie oświetlenie biura.

Jakie oświetlenie jest najbardziej odpowiednie dla przestrzeni biurowej?

Oświetlenie musi być dopasowane do konkretnej przestrzeni biurowej. Wyróżnia się:

  • naturalne światło – wpływa korzystnie na koncentrację oraz produktywność;
  • oświetlenie sztuczne – musi być odpowiednio dobrane, aby poprawiać nastrój oraz wydajność pracy;
  • oświetlenie zadaniowe – pomaga w wykonywaniu określonych czynności, takich jak np. praca przy komputerze;
  • oświetlenie ambientowe – pozwala stworzyć odpowiedni nastrój oraz pełni funkcję dekoracyjną.

Odpowiednie oświetlenie biurowe to nie tylko kwestia jego rozmieszczenia, ale również właściwej barwy. Najlepszym wyborem jest światło neutralne, które zapewnia nie tylko komfort wizualny, ale także korzystnie wpływa na zdrowie pracowników. Należy też prawidłowo dopasować intensywność oświetlenia do konkretnych potrzeb pracowników. Ponadto bardzo ważne jest prawidłowe zaplanowanie poszczególnych stref roboczych w biurze.

Jak zorganizować strefy pracy w biurze, aby wspierały różne typy zadań?

Urządzając biuro, należy zadbać o wydzielenie konkretnych stref, które będą sprzyjały efektywności pracy. Część przeznaczona do spotkań powinna być wyposażona w funkcjonalne meble, takie jak m.in. stół konferencyjny i krzesła oraz sprzęt audiowizualny. Najlepiej, aby znajdowała się w łatwodostępnym miejscu w biurze.

Strefa cichej pracy wymaga wydzielenia jej ze wspólnej przestrzeni, gdyż ma ona sprzyjać skupieniu. Powinna być umieszczona z dala od ciągów komunikacyjnych.

Strefa kreatywna to przestrzeń przeznaczona do wymiany pomysłów i twórczej pracy. Także powinna być wydzielona ze wspólnej części biura, ale jednocześnie dostępna dla wszystkich pracowników. Powinny się w niej znaleźć m.in. tablice, wygodne fotele i stoły oraz oświetlenie.

Dostosowanie przestrzeni poprzez strefy funkcjonalne wpływa na elastyczność biura oraz komfort i wydajność pracowników. Sprzyja koncentracji oraz kreatywności. Oprócz wydzielenia konkretnych części nie można zapomnieć o doborze kolorów i dekoracji, które wpłyną na atmosferę w biurze.

Jakie kolory i dekoracje wybrać, aby biuro sprzyjało kreatywności i skupieniu?

Kolory i dekoracje w biurze powinny sprzyjać skupieniu oraz koncentracji. Warto stawiać na zróżnicowane barwy w zależności od tego, w jakim pomieszczeniu mają być zastosowane. Zieleń działa uspokajająco i sprzyja wyciszeniu. Z kolei kolor żółty wspiera kreatywność i pobudza do działania.

Zastanawiasz się, co powiesić na ścianie w biurze? Warto postawić na ciekawe obrazy lub plakaty z motywującymi hasłami. Na przyjazną atmosferę wpływają także rośliny. Dodatkowo oczyszczają one powietrze, a ich widok poprawia samopoczucie.

Warto także zadbać o zaplanowanie przestrzeni wspólnej, która pozwoli na komunikację i integrację zespołu.

Jak zorganizować przestrzeń wspólną, aby sprzyjała integracji zespołu?

Przestrzeń wspólna powinna być funkcjonalna oraz dostępna dla wszystkich pracowników. Ma ona wspierać komunikację oraz integrację pracowników. Powinna być wyposażona w wygodne miejsca do siedzenia, a także akcesoria biurowe potrzebne do wymiany pomysłów i inspiracji. Przestrzeń wspólna sprzyja współpracy oraz poprawia ogólną kulturę organizacyjną. Może nią być odpowiednio zaplanowane i wyposażone biuro coworkingowe.

Właściwie zorganizowana przestrzeń dostępna dla wszystkich pracowników sprawia, że cała firma czerpie z niej korzyści w formie lepszej komunikacji oraz efektywniejszej współpracy.

Inne aktualności

Zobacz więcej aktualności
Jak urządzić biuro? Porady dla przedsiębiorców
Zobacz
Jaka temperatura w miejscu pracy? Normy BHP
Zobacz
Co to jest biuro coworkingowe i jakie są jego zalety?
Zobacz

Grupa A&A - poznaj nas